[linux] Open-TV

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Za Jan 24 09:53:05 CET 2009

Ha Linux-vrinden,

In een thread over z'n Philips TV schreef Hans Rood
> Mijn nieuwe TV toon aan de achterkant o.m.
> een RJA45 contact voor ethernet-LAN.
> Voor dat laatste  wordt naast ms-Media-plare 11 etc. voor Linux
> aangeraden de programma's Fuppes en UShare.

En in een recente thread was te lezen:
> Met geld wat jij betaalt voor die Microsoft licentie,
> wordt de reclame tekst "Hardwarefabrikant raadt Windows Vista Business aan" betaalt.

Linux heeft helaas geen goede desktop-positie
en staat pas op de 3e plaats na Windows en de Mac.
Daar kun je over gaan mopperen
en je kunt negatieve energie gaan gebruiken om licentie-kosten terug te krijgen
maar we kunnen ook kijken of we met postieve energie bezig kunnen zijn.

En de thread van Hans Rood is wellicht aanleiding voor die kans.
Op de recente CES (Consumenten Elektronica) beurs in Las Vegas
lieten div.partijen (Philips, Samsung, LG) nieuwe prototypen van TV's zien
met ingebouwde Linux.
Echter.... ze maken daar allemaal weer een aparte userinterface omheen
zodat elke af TV op een andere wijze YouTube filmpjes gaat weergeven.
En ook de combinatie met de remote is dus wisselend.

We kennen TomTom en er is een groep bezig met Open-TomTom
(http://www.opentom.org)
maar ik ken nog geen groep die actief is met Open-TV.
Linux mag dan in de desktop situatie op achterstand staan,
de wedstrijd van Open-TV is pas net begonnen.
Acer, Dell en HP zitten met hun ballen vast aan MS-contracten.
LG, Philips en Samsung willen het vast anders, niet voor niets dat hun
prototypen Linux bevatten.

Volgens mij ligt er een pracht kans voor linux based Open-TV.
Wellicht ziet iemand een mogelijkheid om in Ned een groep te starten
met bv Surfnet-support en TUDelft studenten om hier iets mee te gaan doen ?

Of kennen jullie wellicht al mensen die hiermee actief zijn ?

--

With best regards,
Ad van den Broek