[linux] Re: publieke omroep/ silverlight

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Ma Jan 26 11:28:14 CET 2009

paai schreef:

> Het gaat er niet om dat de NOS " voor iedereen in elk formaat moet
> aanbieden". Een enkel formaat is ruim voldoende, maar het moet wel
> in de vorm van een /open/ formaat zijn. Zie ook de motie vendrik, waarin
> dat in ieder geval voor de overheid is aangekaart - en dacht ik ook
> kamerbreed is aangenomen. Helaas niet zo dat individuele overheden
> zich er iets van aan hoeven te trekken.

Flash is zeker niet opener dan Silverlight, alleen zijn ze wel genegen
het aan te bieden op andere platforms dan wintel. En het verleden geeft
aanleiding om een gegeven vinger van Microsoft niet aan te pakken omdat
het je meestal de hele arm kost.

Open formaten (ogg theora) hebben geen bewezen grootschalige
implementatie (voorzover ik weet), zitten in een gebied dat door
octrooien belast kan zijn in sommige landen, hebben niets met DRM (dat
door sommige contentaanbieders vereist wordt), kosten waarschijnlijk
meer bandbreedte en zijn dus niet eenvoudig in te zetten.
> Overigens: ik ben geen consument van dergelijke media, maar hoe
> zit het met moonlight, de Open Source versie van Silverlight?
> Heeft iemand daar ervaring mee?

Geen ervaring en het onderstaande is wat ik ervan weet zonder echt
onderzoek te hebben gedaan!.

Maar er is alleen versie 1 beschikbaar en versie 2 wordt gebruikt. Het
moet door anderen ontwikkeld worden, en op dit moment is dat helaas
vooral Novell en dan gebaseerd op mono, en volgens mij mag dat alleen
vanwege hun belaste relatie met Microsoft. Niet iedereen is even
gecharmeerd van mono waar het verder op gebaseerd is.

Kortom: net als gnash: het loopt teveel achter en dan erger omdat het
niet echt open is naar mijn mening.

Er schijnt een teaversie te zijn van moonlight versie 2.
> Paai

Peter