[linux] tergend langzaam opstartend systeem

Ma Mrt 2 16:42:31 CET 2009

Een tijdje geleden heb ik mijn moederbord vernieuwd.  Voor zover ik had
gedacht dat de snelheid van het opstarten zou veranderen, had ik dat in
positieve zin verwacht: snellere dual core processor, en nieuwere
technologieën in het mobo.  Het bleek echter tegenovergesteld te zijn, en het
duurt nu  vier en een halve minuut  eer het systeem klaar is om commando's te
ontvangen:
(alle hierna genoemde tijden zijn cumulatief, bv. 50 seconden is vanaf
indrukken van aan/uit knop)
indrukken knop -> eerste piep           4   seconden
eerste POST-scherm                              10 sec
tweede POST-scherm, met melding over aangesloten disks 50 sec
eerste GRUB melding (GRUB loading, stage 1.5)           1'26"
tweede GRUB melding (GRUB loading, please wait)         1'55"
GRUB menu                       2'10"
Desktop, klaar voor ingeven commando's  4'30"
Bij mijn vorige systeem (Asus A8-NE mobo met Athlon processor) duurde dit
minder dan twee minuten, en dat vond ik toen ook al lang ;-(
Moet ik mij maar neerleggen bij dit tergend langzaam opstarten, of zou dit
beter moeten kunnen?
Mijn huidige systeem:
Asus M3A-H moederbord, Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5200+, een IDE en een
SATA disk
--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl