[linux] Linux netwerk (login/logout; session; password,

Ad van den Broek advandenbroek.nl op gmail.com
Do Mrt 26 08:50:29 CET 2009

Ha Linux-vrinden,

Ik heb hier Netware(Novell) servers draaien.
Netware heeft een eDir-mechanisme met Directory-services
en je kunt dus inloggen op een Netware netwerk ipv een Netware-server
en er zijn login/logout; session mechanismen.
Bij MS zie je iets dergelijks met Active Directory;
en daar is het login mechaniscme op Kerberos gebaseerd volgens mij.
Als ik nu Linux-servers -als client- op een linux-server
wil laten inloggen moet ik dan naar iets als LDAP kijken ?
Daarbij is er wel verwarring, de een bedoelt met LDAP blijkbaar de
Directory-service/database
en de ander bedoelt met LDAP, een interface protocol om op LDAP-wijze
data met Directory-services te kunnen uitwisselen.
Enfin, ik kwam OpenLDAP tegen
maar ondanks de website die mij tracht uit te leggen wat de laatste
fix en download versie is,
mis ik een simpele uitleg in de trant van: Wat bied LDAP aan functionaliteit ?
Van Netware weet ik een beetje hoe het login-proces (met Client32;
password; encryptie; Ticket-granting services; session end) werkt
en in de MS-wereld moet je dan naar Kerberos kijken volgens mij,
Wat is de vergelijkbare technologie voor linux-servers ?
en weet iemand wellicht een site voor verdere info op dit gebied ?

Kortom: Wie kan mij de richting wijzen om Linux-servers -als client-
op linux servers te laten inloggen ?

--

With best regards,
Ad van den Broek