[linux] Re: Mensen met stepbridge-ervaring onder wine? (inmiddels gelukt)

Zo mei 17 16:55:28 CEST 2009

On Sunday 17 May 2009 15:43:08 Caspar Maessen wrote:
> [...]
>   > mee kunt spelen. Inmiddels heb ik twee keer een half-uurtje
>   > ge-stepbridged, en dat ging allebei de keren prima.  Ik heb er
>   > inmiddels vertrouwen in dat het goed gaat stepbridge onder Linux te
>   > spelen. Mochten
>
> Is dit niet precies wat Oscar adviseerde?
>
>   > Op donderdag 14 mei 2009, schreef Oscar Roozen:
>   >> Voor een deel kan ik je volgen, maar waarom probeer je het niet gewoon
>   >> stiekem toch zelf? Ik bedoel, het draait op Windows, dus ze zullen
>   >> toch wel enig begrip hebben voor stabiliteitsproblemen?

Verder gaand op jouw regel van hierboven:
"Nogal onbehouwen, om iemand die de moeite neemt om je een antwoord te geven,
zó af te bekken."

En ook weer terug gaand naar het oorspronkelijke antwoord van Oscar (dat ik
niet meer had opgenomen, omdat ik daar niet meer op in wilde gaan:
"
>   Heb je wel van stepbridge gehoord, maar weet je
> er verder niets van, kun je even gaan kijken op www.stepbridge.nl/

Ik ben wel benieuwd. Even kijken...

"StepBridge is de officiële internetbridgeclub van de Nederlandse Bridge
Bond (NBB)."

Okay. Het is een bridgeclub.
"

Mijn oorspronkelijke vraag was:
> Graag wil ik horen of anderen deze combinatie al eens hebben geprobeerd.
> En, mocht dat niet zo zijn: zijn er drie anderen die het ook een keer
> willen proberen zodat we er een testgroepje voor kunnen hebben: drie
> wine+step- bridge spelers,

Ik richtte mij met mijn vraag op mensen van de lijst die bridgen (het kaart-
spel), en die ook wel eens met het MS-Win-programma stepbridge vanonder Linux
zouden willen proberen. Ik was er bang voor dat er vanuit stepbridge links
naar MS-Win libs gemaakt zouden worden die wine niet aankan, en dat daardoor
het programma vast zou lopen.  Nou is het vervelend wanneer je met vier man
aan een tafel zit te bridgen en er - om onverklaarbare reden - een van de
spelers wegvalt. De andere drie zitten dan voor joker ( ;-) ) en blijven
wachten op een kaart van de weggevallen vierde. Om die reden vroeg ik om drie
anderen zodat we met zijn vieren konden proberen of wine+stepbridge een
stabiele combinatie was. Viel er dan een weg dan wisten de andere drie waar
het aan lag, en zouden ze geen verwijtende gevoelens hebben naar degene die
onverklaarbaar wegviel zodat ze niet verder konden spelen.

Oscar ging hier helemaal niet op in.  Wel vroeg hij "Is de Bridgewereld dan zo
keihard dat ze je er gelijk uitgooien? Is er niet een proef-toernooitje waar
je een informeel spelletje kan doen?"
Of "keihard" hier het goede woord is, denk ik niet. Wel is het - denk ik - zo
dat die mensen bij de 90+ % van de mensen horen die MS-Win gebruiken, en daar
tevreden mee zijn. Wanneer je 13 kaarten in je handen hebt gekregen, en met
je partner tot een interessant bod bent gekomen, dat dan af wilt spelen en
vervolgens halverwege merkt dat een van de spelers weg is gevallen, dan denk
ik dat het irritatie zal wekken. En dat wilde ik voorkomen in een groepje dat
weet dat er iets geks zou kunnen gebeuren.

Nou zijn linux en bridge onvergelijkbaar, maar ik denk bridge (als hobby)
leuker te vinden dan linux.  Toen ik in mijn vraag op de lijst een antwoord
kreeg waar ik weinig of niks mee aankon heb ik - zie ik nu - overgereageerd.
Er zijn nu eenmaal hobby's die anderen niet kennen en weten te plaatsen.  Het
goede gevolg ervan is dat ik - bij uitblijven van antwoord op mijn vraag - de
stoute schoenen maar aan heb getrokken en in het water ben gesprongen. Met
het resultaat dat ik goed heb gezwommen, en uit ben gestapt toen ik zelf
wilde.
Hoop het hier ook een beetje goed te hebben gemaakt naar Oscar toe.

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl