[linux] Re: Mensen met stepbridge-ervaring onder wine?

Vr mei 22 08:50:46 CEST 2009

On Saturday 16 May 2009 23:22:28 lucas merckelbach wrote:
> Hoi,

> Is pybridge een optie? Werkt stabiel zowel op Windows als Linux.
>
> Lucas

Zou eventueel kunnen, maar dan alleen wanneer alle spelers dat programma
gebruiken. Een aantal jaren geleden is men hier in Nederland bij de bridge-
bond op het idee gekomen on-line bridgen op te zetten/te gaan stimuleren. En
toen is het stepbridge-vehiekel eruit gekomen. (Of andersom: dat een paar
bridgers on-line wilden gaan, en toen stepbridge is geschreven, hoe dat
gegaan is  weet ik niet.)
In ieder geval: stepbridge is een succes geworden, en ondersteund door de
bridgebond. Ik wilde daar wel in mee doen, maar had er geen zin in mijn
machine onder windows te booten om on-line te kunnen bridgen.
De functie van het programma is die van wedstrijdleider en club-secretaris:
wanneer iemand de zaal ingaat kan hij kiezen of hij zomaar aan een tafel gaat
zitten, of er een opent en wacht tot zijn partner binnenkomt. Mensen die
meedoen met stepbridge beginnen op niveau 1, en door beter dan gemiddeld
(50 %) te scoren promoveer je een niveau. Je speelt in principe met mensen
van je eigen niveau. (Ik zit nu op 2, wat nog steeds onderaan is, je kunt tot
12 en daarna extra sterren krijgen.) Het programma kent de regels van bridge:
weet hoe je volgens de regels biedt en speelt, en houdt de score bij na
afloop van een spel.
Op de site van stepbridge staat dat het programma is ontwikkeld voor  MS Win ,
en je om het onder Linux te kunnen spelen een emulator nodig hebt, want dat
het niet werkt onder wine.
Ik slaagde er echter wel in stepbridge onder wine op te starten. Ik had geen
ervaring met het draaien van MS-Win programma's onder wine, en was er -
gezien de waarschuwing dat stepbridge niet werkte onder wine, bang voor dat
ik als speler weg zou vallen. Wat de gevolgen daarvan zouden zijn wist ik
niet, want ik kende de stepbridge gemeenschap niet. Daarom vroeg ik hier op
de lijst of er mensen waren die mee wilden doen en we zo samen een groepje
van vier konden maken om te kijken of het werkte. En we dan ook op begrip
konden rekenen wanneer een van ons vieren weg zou vallen.

Dit (het vinden van mede-bridgers) is dus allemaal niet gelukt. Wanneer ik
hier het woord "bridge" laat vallen denkt men blijkbaar niet aan het kaart-
spel maar (denk ik) aan netwerk- apparatuur. En toen Oscar mijn vraag
- beginnend vanuit die invalshoek - beantwoordde werd ik pissig. Het gevolg
hebben jullie kunnen lezen.
Maar ik betwijfel of de lezers van deze lijst nog veel meer over stepbridge
willen horen. Wie mij daarover een vraag wil stellen kan mij mailen.
Maar ik dacht wat uit te leggen te hebben.
--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl