[linux] Re: internet connection balancing

Fred Mobach fred op mobach.nl
Ma Nov 30 10:50:49 CET 2009

On Sunday 29 November 2009 23:30:46 Ad van den Broek wrote:
> Ik heb een 8Mbps internet aansluiting onder werktijd.
> die deel ik met enkele collega's.
> Snellere internet is op die lokatie niet mogelijk.
> Nu overweeg ik een 2e internet aansluiting te nemen bij een andere
> ISP zodat we internetverkeer kunnen sharen
> en zodat een2e connectie beschikbaar is als de 1e uitvalt..
> Dus hoop ik een linux systeem ertussen te zetten met 3
> ethernetaansluitingen, 1 voor elke ISP en de 3e voor onze LAN
> Kan dit ?

Zeker kan dat. Erger, we hebben meerdere locaties die zo zijn uitgerust.

> en zo ja.... hoe zou de configuratie van zo'n linux sharer eruit
> moeten zien ?

Hangt af van wat je wilt. We hebben verschillende configraties, bijv. :
1. lijn 2 is alleen backup
2. lijn 2 voor "interactieve" protocollen zoals HTTP
In alle gevallen valt het te regelen met SNAT in iptables.
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : https://fred.mobach.nl