[linux] Re: ervaringen en suggesties voor Android pdas?

Onno linux op gorgoz.org
Di Okt 27 17:30:32 CET 2009

> Hebben jullie nog suggesties welke van de android pda's op de
> nederlandse markt de beste koop zou zijn, of maakt dat niet zoveel uit?
> Ik hecht belang aan goede en snelle internet connectivity, een goede
> camera en een bluetooth die niet al te ingewikkeld doet... En een
> 'gewoon' toetsenbord.

Ik hou zelf ook niet zo van die onscreen keyboards en daarom was en is
de G1 voor mij de beste keuze. Voor zover ik heb gezien is dit het
enigste android toestel met een echt volledig toetsenbord, waarbij
bijvoorbeeld de forward-slash een goede plaats heeft; wel zo handig als
je via de ssh-client je server aan het beheren bent.

De stabiliteit van de G1 is goed, de camera vind ik zelf wat matig, in
ieder geval qua resolutie. De G1 is wel wat fragiel in zijn mechanische
bouw. Het wireless bereik van de G1 vind ik wat tegenvallen net als het
energie verbruik. Ga er maar vanuit dat je elke dag je G1 moet opladen.

Ik heb mijn G1 niet geroot en mis niet echt veel. Ik kan ermee bellen,
surfen, geocachen en mijn server beheren; precies wat ik nodig heb.

Zelf heb ik ook de N800 en N810 van nokia gebruikt (overigens zijn dit
geen telefoons, je ken er niet via een GSM of UMTS netwerk mee bellen).
Ik had helemaal niet het idee dat ik een proefkonijn van nokia was. Het
OS is stabiel, sommige apps zijn wat buggy, maar die komen veelal van
(opensource) 3th parties.  Ik vermoed dat dit bij de N900 niet anders
zal zijn. Maar goed, ik heb dan ook een tijdje met de OpenMoko 1973 en
Freerunner gespeeld, dus mijn perceptie van het zijn van een
'proefkonijn' is wellicht wat verstoord :-)

Succes met je keuze,
grz,
Onno