[linux] Re: Vreemd probleem bij formatteren USB HD

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Di Apr 13 08:57:17 CEST 2010

On 12 Apr 2010, at 23:29, Daniel von Asmuth wrote:

> (...)
> Nadat onze gewaardeerde medestamtafelgast de limieten van het EXT3 file
> system had opgezocht vragen wij ons af of het USB subsysteem misschien
> een grens heeft overschreden. (als een block 512 bytes is dan praten we
> over adressen tot 3.907.024.002 blocks dus dat komt in de buurt van het
> maximum van een unsigned 32-bit adres).

ik heb nogal wat 2TB schijven in gebruik, intern 4x .5 TB of 2x 1T met een controllerkaartje in een kastje met daaraan USB2 FW400 FW800.
in het verleden gebruikte ik reiserfs, nu ext3 + xfs, en er zijn geen problemen met de limieten, overigens gebrukikt LBA 48 bits adressen.
stel je een storage server voor met veel schijven, aan elkaar geknoopt via LVM. limieten liggen ordes van grootte hoger.

problemen als hier met USB heb ik zelf vaak meegemaakt maar dan met Firewire.
device gaat dood, na herkansing een nieuwe letter, en de hele device mapper doet raar.
bij mijn lacie schijven lag dat altijd aan de voeding.

mvg pdv.