[linux] Re: Dolphin en foto's overzetten

Wo Aug 18 08:29:08 CEST 2010

Aldus schreef Harold Knibbe op Tue, Aug 17, 2010 at 09:39:32PM +0200:
> Beste allemaal,
>
> IK wil met Foto's overzetten van mijn harde schijf naar een flash-card en een
> USB stick.
>
> Eerst had ik elke foto een aparte naam gegeven toen lukte dat, maar dat is
> haast geen doen.
> Maar gewoon de foto's overzetten met de "automatisch" benoemde naam wil niet,
> dan zegt hij dat het niet kan.
>
> Voor de goede orde het zijn foto's die zijn gedowload met digikam.
>
> Hoe kan dit en wat is de oplossing??
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Harold Knibbe
> [...]

Nou weet ik gelukkig niet veel van foto's of dolphins of digikams. Ik
vermoed dat je files wilt kopiëren naar een ander block device en dat
de namen van de files zodanig zijn dat /bin/cp of een ander programma
een foutmelding geeft. De probleemomschrijving suggereert om de files
andere namen te geven. De files kunnen zo te zien wel op je harde
schijf worden opgeslagen, wat suggereert dat ze wel degelijk namen
hebben die onder Linux zijn toegestaan. Daarom vermoed ik dat je harde
schijf een file system gebruikt zoals EXT3 of BTRFS waarin volgens goed
Unix gebruik alles is toegestaan behalve '.', '..' en '/' en dat je wil
kopiëren naar een file systeem met strengere regels. Dat zou wel eens
het oude FAT kunnen zijn. Je kunt zo'n device onder Linux ook mounten
als een VFAT volume, zodat je allicht meer keuze hebt dan namen van
acht tekens plus een 'extensie' van drie tekens. Je kunt het device
ook formatteren met een ander file system, maar dan zijn je data niet
te lezen voor Windows of Mac OS.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
(OS kan variëren)

--
		All true information in this message is freely redistributable
		Any lies are strictly protected by copyright