[linux] Re: DHCP servers en ip ranges...

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Za Jul 24 11:48:34 CEST 2010

Op 23 juli 2010 14:43 schreef Daniel von Asmuth
<asmuth op bakunin.xs4all.nl>het volgende:

> en
> Doe je de authenticatie via de studentenadministratie? Als je één
> account hebt voor alle studenten is dat niet erg veilig.

Qua beveiliging zijn er twee groepen aan te wijzen. Alle medewerkers
kunnen/mogen hun data inzien.
Voor de studenten-accounts is het ook geen probleem dat ze elkaars bestanden
in kunnen zien. Zij
werken veelal op een ELO systeem en hebben lokaal weinig tot geen bestanden.
En de bestanden
die ze lokaal hebben kunnen/mogen onderling gedeeld worden. Het enige wat
niet mag is dat studenten
inzage hebben in bestanden van medewerkers. 'Studenten' is hier ook
waarschijnlijk een wat hoog ingzette
term :-) Je hoeft hierbij niet te denken aan universiteit of hogeschool
studenten, maar leerlingen in een
werk-leerbedrijf die enkele basis computervaardigheden (word/excel/etc)
leren vanuit een ELO systeem.

> Bovenstaande is al niet helemaal duidelijk: als de PC's op het bedrade
> netwerk
> zijn aangesloten en zowel studenten als medewerkers kunnen inloggen, hoe
> maak je dan het onderscheid? Waar mogen die studenten dan precies wel
> of niet bij kunnen? Als de medewerkers een direkte route hebben, dan
> kunnen de studenten die toch ook invoeren?

Het onderscheid maak ik nu door simpelweg de proxy in te stellen per
account. Als een student inlogt is
de browser ingesteld dat deze een proxy gebruikt. Als een medewerker inlogt
is de browser ingesteld om
een directe verbinding te maken. De accounts hebben geen rechten om
wijzigingen in de proxy instellingen
aan te brengen.

Het probleem is ook niet zozeer dat de studenten geen gebruik mogen maken
van de directe verbinding.
Het probleem is dat het internetverkeer enigsinds inzichtelijk blijft. We
hebben het hier over leerlingen
van een jaar of 14 tot 16. In principe hebben zij vrij toegang tot internet
en hebben zelf de verantwoordelijkheid
om te zorgen dat zij hun studieopdrachten voltooien. Op het moment dat
studieresultaten omlaag gaan
moeten die jongens wel op een of andere manier geconfronteerd kunnen worden
met het feit dat de
persoon in kwestie ook wel 95% van zijn tijd spendeerd aan het kijken naar
filmpjes op Youtube...

We willen het internet niet aan banden leggen of filteren zodat bijvoorbeeld
helemaal geen 'foute' sites
bezocht kunnen worden. Zoals gezegd dit is een werk-leer bedrijf en als deze
jongens later in een normaal
bedrijf gaan werken zullen ze ook de mogelijkheid hebben om de hele dag
filmpjes te kijken op youtube.
We proberen ze hier te sturen zodat ze hun eigen verantwoordelijkheid daarin
nemen, alleen daarvoor moet
wel informatie beschikbaar zijn. Dus het internetverkeer van de studenten
via een proxy-server zodat
en globaal wat statistiekjes uitgedraaid kunnen worden over wat de student
een beetje uitvoerd op zo'n dag...

> clients
> geven?
>
> Natuurlijk kan dat: je sluit het bedrade netwerk aan op de ene ethernet
> poort van de Linux server en de access points elk op aparte poorten. Je
> maakt het onderscheid dan op basis van de interface.

Stom, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... Soms zit je zover een
richting op te denken
dat een vers-paar-ogen wel de dingen ziet waar je zelf ondertussen al een
week overheen
kijkt :-)