[linux] Re: Aanpassen groep van /dev/bus/usb/001/001 i.v.m. xsane

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Di Nov 16 09:58:27 CET 2010

Op vrijdag 3 sep 2010 09:02 CEST schreef Cecil Westerhof:

> In het verleden kon ik zonder (belangrijke) problemen xsane gebruiken.
> Ik moest gisteren wat dingen scannen, maar dat lukte niet. (Ik neem
> aan dat het te maken heeft met mijn overgang naar openSUSE 11.3. Zeker
> weten doe ik dat niet. Ik scan niet zo heel erg vaak.) Opstarten van
> xsane leverde de volgende foutmeldingen op:
> libusb couldn't open USB device /dev/bus/usb/001/001: Permission denied.
> libusb requires write access to USB device nodes.
[knip rest output]

> [...]
> chgrp users /dev/bus/usb/001/001
>
> Hiermee veranderde:
> crw-rw-r-- 1 root root  189, 0 Sep  1 10:29 /dev/bus/usb/001/001
> in:
> crw-rw-r-- 1 root users 189, 0 Sep  1 10:29 /dev/bus/usb/001/001
>

> Hierdoor werd de eerste foutmelding niet meer gegenereerd (de rest nog
> wel) en werkte xsane weer zoals het moet.
>
> Een paar vragen:
> - Iemand een idee waarom het probleem is ontstaan?
> - Is mijn oplossing oké, of kan het problemen opleveren?
> - Moet ik dezelfde actie bij de andere devices doen, of moet ik ergens

Het lijkt erop dat het toch anders in elkaar zit. Ik kan nu zonder
problemen scannen. Ik zie nu:
    crw-rw-r--+ 1 root lp   189, 514 nov 16 09:43 /dev/bus/usb/005/003

Ik heb het vermoeden dat het verschil de '+' is. (In mijn groepen zit
geen lp'.) Zeker weten doe ik dit niet, daar ik in de vorige mail niet
de goede uitvoer heb gezet. Die '+' betekent dat er een alternatieve
methode is om de scanner te benaderen.

Uit "info coreutils 'ls invocation'":
     Following the file mode bits is a single character that specifies
     whether an alternate access method such as an access control list
     applies to the file.  When the character following the file mode
     bits is a space, there is no alternate access method.  When it is
     a printing character, then there is such a method.

     GNU `ls' uses a `.' character to indicate a file with an SELinux
     security context, but no other alternate access method.

     A file with any other combination of alternate access methods is
     marked with a `+' character.

Als het weer een keer niet lukt kijk ik weer verder.

--
Cecil Westerhof
Senior Software Engineer