[linux] Re: dm raid5: 4 naar 3 drives

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Nov 19 14:23:59 CET 2010

On Fri 19 Nov 2010, Udo van den Heuvel wrote:

> Gigabyte GA-MA770-DS3 v1.0 board met alle 4 de SATA poorten bezet door 4
> maal 500GB. Op de RAID5 zit dm-crypt en daarop lvm2.

Je kunt, als je toch naar RAID1 zou willen, een van de disken
verwijderen een een van de nieuwe disken aansluiten. Dan maak je de
RAID1 aan met een 'missing' device, en kun je aan de slag.

> Ik wil denk ik wel 3 spindles om iets aan snelheid te compenseren of is
> dat gezien de vooruitgang van de techniek (datadichtheid?) niet zo nodig
> bij een stap van 500GB naar 1TB of meer?

# dd if=/dev/mapper/vg0-var bs=1024k count=1000 of=/dev/null
1000+0 records in
1000+0 records out
1048576000 bytes (1.0 GB) copied, 10.4034 s, 101 MB/s

Da's met twee 1,5TB disken in RAID1 en LVM.
Als je die nieuwe 4kB sector disken neemt, zou het sowieso sneller
moeten worden. Hou dan wel rekening met partition alignment.

> Ik kan de data op de huidige RAID5 wel backuppen (/home wordt al
> regelmatig gebackupt) en op een nieuwe RAID5 terugzetten. Dan is ook
> meteen de zaak goed ge-mkfs-t qua stripe en stride.

Ik zou dan ook ext4 nemen, goede ervaringen mee.

> Dus in de nabije toekomst maar op die manier proberen?

Als je denkt dat je mogelijk meer ruimte nodig gaat hebben, dan zou ik
idd. nu al voor RAID5 gaan. Ik denk overigens niet dat het allemaal echt
veel uitmaakt, het ook veel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Met
RAID5 moet ie met schrijven meer rekenen, bijvoorbeeld.

Als het echt snel moet, neem een SSD in RAID1 met een gewone disk in
write-mostly mode:

# dd if=/dev/md3 bs=1024k count=1000 of=/dev/null
1000+0 records in
1000+0 records out
1048576000 bytes (1.0 GB) copied, 5.1988 s, 202 MB/s

Intel X25M 80GB SSD zit daarbij.

Paul