[linux] HELO bij Exim4 configureren en controleren

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Vr Nov 19 14:58:48 CET 2010

Hallo,

Ik draai Exim4 (met Amavisd-new) als mailserver. Sinds kort kan ik geen
mail meer afleveren bij ziggo.nl, ik krijg dan de volgende melding:

[user]@ziggo.nl R=dnslookup T=remote_smtp: SMTP error from remote mail
server after HELO mtack3: host mx.ziggo.nl [212.54.34.8]: 550-Bad HELO:
A HELO should be a FQDN or address literal - Please see RFC 2821\n550
section 4.1.1.1

Ik heb zitten zoeken in de configuratie van Exim4 hoe die HELO naam kan
worden geconfigureerd, het zou voorzover ik er uit kom de naam
in /etc/mailname moeten zijn, die is mtack.xs4all.nl, en zou daarmee
volgens mij aan de eis van ziggo moeten voldoen (met mogelijk als enige
probleempje dat opzoeken van de MX record voor die naam bij xs4all uit
komt omdat ik bSMTP heb). Volgens een ander stuk dat ik heb gevonden
over deze configuratie wordt de naam bij 127.0.0.1 in /etc/hosts
genomen, die staat dus nu ook op mtack.xs4all.nl, maar volgens de
melding wordt nog steeds als naam mtack3, de interne naam van de
betreffende box meegestuurd.

Dus nu de logische vraag: hoe configureer ik dit dan, en hoe kan ik
controleren of het nu goed staat?

N.B. het probleem treedt op sinds mij upgrade van Ubuntu 10.04 naar
10.10 en zou daardoor veroorzaakt kunnen worden, maar zeker is dat niet.

--
Aart