[linux] Re: USB-WiFi: D-link DWA-140 niet aan de praat te krijgen

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Ma Nov 22 17:09:53 CET 2010

Op 22 november 2010 12:24 heeft Ulrich Grün <ulrich.gruen op gmail.com>
het volgende geschreven:
> [...]
>        modify to meet your need.
>        ** Build for being controlled by NetworkManager or wpa_supplicant wext
> functions
>           Please set 'HAS_WPA_SUPPLICANT=y' and
> 'HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=y'.
>           => #>cd wpa_supplicant-x.x
>           => #>./wpa_supplicant -Dwext -ira0 -c wpa_supplicant.conf -d
> De laatste twee regels ben ik op internet niet als relevant tegengekomen.
> Wanneer ik het commando ''wpa_supplicant -Dwext -ira0 -c wpa_supplicant.conf -d''
> geef, dan krijg ik volgende foutmelding.
>
> root op phaedon:/etc/dbus-1/system.d# wpa_supplicant -Dwext -ira0 -c

Ik gebruik Ubuntu en het hele wifi configuratiegebeuren loopt dan via
de networkmanager,
die achter de schermen gebruik maakt van wpa_supplicant, maar voor
zover ik kan zien
niet gebruik maakt van wpa_supplicant.conf, maar zijn eigen
configuratie bestand gebruikt.
Maaarrrr... bedoel je met 'de laatste twee regels als niet relevant
tegengekomen' de regels
      Please set 'HAS_WPA_SUPPLICANT=y' and
      'HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=y'.

Want die zijn wel degelijk relevant als je het geheel met
wpa_supplicant aan de praat wilt
krijgen. Zoals ik al als tip in mijn eerste post vermeldde krijg je
problemen met wpa_supplicant
als je dit niet doet.

De foutmeldingen die je krijgt hebben hier echter niets mee te maken.
De wpa_supplicant.conf
die je gebruikt is niet de goede. Een geldige wpa_supplicant.conf is
betrekkelijk eenvoudig:

---- wpa_supplicant.conf ---
network={
   ssid="home"
   scan_ssid=1
   key_mgmt=WPA-PSK
   psk="very secret passphrase"
}
--------------------------------------

Maar dan nog even verder. Als je modules niet goed laden, gata je
wpa_suppicant ook niet werken.

1. Heb je alle modules geblacklist ( rt2800usb, rt2x00lib, rt2x00usb
EN rt2800lib) ?

Doe dit eerst en geef of een reboot, of rmmod ze even handmatig.

2. Zorg dat je modules goed gecompileerd zijn MET bovenstaande WPA
aanpassingen in config.mk
    - Geeft de compilatie foutmeldingen?

3. Geef een 'modprobe rt2870sta'.
    - wat laat 'dmesg | grep "rt" zien?

4. Wat laat 'iwconfig' zien?

> Eerlijk gezegd: ik begrijp hier niets van. 'wpa_supplicant' zou toch zijn eigen
> conf-file moeten kunnen interpreteren ... ??
> Robin: zou je mij jouw wpa_supplicant.conf kunnen mailen? Volgens mij is de mijne
> niet wat die zou moeten zijn.
> Overigens: volgens info op internet, zou wpa_supplicant.conf in /etc moeten staan
> en niet in /etc/dbus-1/system.d/ (zoals in mijn geval).

/etc/dbus-1/system.d/wpa_supplicant.conf is dus niet de goede. Maak er
zelf eentje
zoals het voorbeeld boven, maar eerst even stap 1 t/m 4.

--
Robin van Leeuwen   |   http://www.rldsoftware.nl   |   Public Key:
http://www.rldsoftware.nl/key.txt