[linux] Probleem met .swf radio- en video-archieven op sites van de publieke omroep.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Nov 30 16:14:08 CET 2010

Beste allemaal

Vanuit Kubuntu 10.04 en 9.10 lukte het mij om te werken met .swf radio
en video "streams". Maar sinds de upgrade tot Kubuntu 10.10 (Maverick)
mis ik een tussenschakel die ik nog niet terug heb kunnen vinden. Deze
pagina bevat 2 typische voorbeelden van .swf bestanden waar ik niet
mee overweg kan: http://www.radio1.nl/terugluisteren/tijd
De linker kant van de pagina is een voorbeeld van een radio-archief in
.swf formaat, de rechter kant is een video-archief. Op sites van
bijvoorbeeld Canvas en BBC kom ik vergelijkbare video- en
audio-archieven tegen in .swf formaat.
Via Firefox en "MediaPlayerConnectivity" heb ik verschillende
multimedia-systemen uitgeprobeerd:  Amarok, Kaffeine, VLC, Gnome
MPlayer, GXINE en XINE. Geen van alle herkennen ze het .swf formaat.
Als ik "Kaffeine" los laat op de genoemde .swf streams, dan krijg ik
wel op zich nuttige informatie over de aard van de ontbrekende
tussenschakel. In het geval van het radio archief links:
Cannot find demux plugin for MRL
"http://www.radio1.nl/pbplayer/flash/pbplayer.swf".

Bij het video archief rechts krijg ik dit te zien:
Cannot find demux plugin for MRL
"http://s0.2mdn.net/2483941/Ned2_rectangle.swf".

De meeste andere genoemde multimedia-spelers leveren vergelijkbare
informatie op. Maar als ik Amarok probeer bij de genoemde audio- en
video-archieven, krijg ik een boodschap in de trant van: "Playing
http://www.radio1.nl/pbplayer/flash/pbplayer.swf". Toch hoor ik ook in
dit geval niks - dit terwijl Amarok prima werkt met verschillende
andere soorten geluidsbestanden en radiostations.  In het algemeen kan
ik goed overweg met diverse soorten audio- en video-formaten - zowel
"online" als op een harde schijf. Het gaat om een probleem met dat
specifieke, maar vaak voorkomende .swf formaat. Heeft iemand enig idee
voor een oplossingsrichting?

Tot zover, groet en dank,

Bas Roufs.