[linux] Re: waarom kan dit vfat systeem niet gemount worden?

Di Okt 19 12:50:08 CEST 2010

Hierbij bovenquotend alvast het antwoord op uw vraag: "ik weet het niet".

Aldus schreef Julien Michielsen op Tue, Oct 19, 2010 at 12:24:10PM +0200:
> In mijn camera zit een sdd-kaart met daarop een vfat systeem.
> Ik kan daarop wèl een fsck uitvoeren:
> # /sbin/fsck.vfat /dev/sdd1
> dosfsck 2.11, 12 Mar 2005, FAT32, LFN
> /dev/sdd1: 302 files, 41333/62856 clusters

Dat zegt in ieder geval dat de kernel het device /dev/sdd1 herkent, maar
fsck.vfat zegt niets over file systems in de kernel.

> maar een mount uitvoeren wil niet:
> # mount -t vfat /dev/sdd1 /mnt/foto/
> mount: unknown filesystem type 'vfat'
>
> zogezegd omdat het type vfat onbekend is, maar volgens de mount-
> man-pag is vfat toch een van de geldige file-types. En zonder de sd-kaart
> te hebben gemount kun je de foto niet bekijken/bewerken/versturen.

Het gaat ook niet om de 'ondersteuning' van het file system door het
mount (8) commando. De output van het commando zou echter betekenen dat
de kernel het vfat file system niet ondersteunt en dat is wat vreemder.

De output van 'dmesg | tail -20' geeft wellicht een aanknopingspunt.
Verder kunt u natuurlijk proberen andere devices met VFAT file system
te mounten en u kunt de hele inhoud van /dev/sdd1 met 'dd' kopiëren naar
uw harde schijf om te zien of er hardware errors optreden. (als dat goed
gaat mount u het geheel met 'mount -o loop -t vfat $HOME/sdd1
/mnt/foto' of zoiets).

Als ik op mijn eigen doos 'cat /proc/filesystems' doe, dan zie ik dat
mijn kernel ook geen vfat ondersteunt.... Type ik als route 'modprobe
vfat', dan komt vfat wel voor in die lijst.

Probeert u eens 'fdisk -l /dev/sdd': wellicht staat het file system type
niet goed in de partitietabel. (of misschien moet u /dev/sdd mounten
i.p.v. /dev/sdd1)

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....