[linux] hoe krijg ik deze dvd overschreven (suse + k3b of growisofs)

Ma Aug 1 14:22:17 CEST 2011

Ik wil graag een aantal bestanden naar dvd schrijven, maar dit
lukt me niet. Als de gemakkelijkste manier dacht ik dat het met
k3b zou moeten kunnen.  Dat krijg ik echter niet aan de gang
omdat het mijn dvd (+RW) niet als een beschrijfbaar medium
ziet. De gang van zaken bij K3B: ik selecteer een directory
(/bkup) en alle bestanden daaruit sleep ik naar "current project".
(kun je bekijken op www.xs4all.nl/~michkloo/ssk3b1.html ) Wanneer
ik in het scherm van ssk3b1 zit kan ik ongeveer op halve hoogte,
helemaal links in het frame "K3B Current projects" op Burn klikken.
Heb ik dat gedaan, dan komt er een nieuw frame, dat eruit ziet als
het plaatje dat je kunt zien op www.xs4all.nl/~michkloo/ssk3b2.html
Midden onderin dat beeld zie je het veld "Burn". Alleen valt er niets
te burnen, want dat veld is niet actief en uitgegrijsd.
Mijn vraag: waarom is dat veld uitgegrijsd. Ik heb de dvd gefor-
mateerd (overschreven van /dev/null), dus er zou ruimte zat
moeten zijn. Of is er een andere reden?
Omdat ik het met k3b niet weggeschreven kreeg, probeerde ik
het conventioneel met growisofs, en wel met de volgende com-
mando's:
-1 formatteren
growisofs -Z /dev/sr0=/dev/zero
dit werkte een hele tijd, met ophoesten van
4658921472/4700372992 (99.1%) @4.1x, remaining 0:07 RBU 100.0% UBU  90.6%
  4678025216/4700372992 (99.5%) @4.1x, remaining 0:04 RBU 100.0% UBU  90.6%
  4697194496/4700372992 (99.9%) @4.2x, remaining 0:00 RBU 100.0% UBU  90.6%
, maar eindigde met de volgende foutmelding:

:-[ WRITE op LBA=230540h failed with SK=5h/LOGICAL BLOCK ADDRESS OUT OF
RANGE]: No space left on device
:-( write failed: No space left on device
/dev/sr0: flushing cache
/dev/sr0: stopping de-icing
/dev/sr0: writing lead-out

Wat kan de reden zijn dat ook growisofs niet wilde?

--

Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl