[linux] Re: IPv6 routing probleempje, verschil tussen ping6 en traceroute6.

Robin van Leeuwen robinvanleeuwen op gmail.com
Ma Feb 7 21:58:31 CET 2011

Op 7 februari 2011 15:39 heeft Hugo van der Kooij
<hvdkooij op vanderkooij.org> het volgende geschreven:
> ik heb een IPv6 routing probleempje.
> Gezien je beschrijving is
> het geen routing issue. Maar het lijkt me eerder een filter
> issue.
> Teken het eens uit en kijk naar je routing entries (netstat -nr
> -A inet6). Als die in beide gevallen gelijk zijn dan heeft het niets met
> routing te maken maar dien je eens naar je ip6tables te
> kijken.

Daar had ik dus ook al aan gedacht, want ik had wel een firewall
draaien op beide computers,
maar ook na het uitschakelen van beide firewalls hetzelfde verhaal.
Geen reactie op een
ping, maar na een traceroute gaat het perfect voor een seconde of 5.

Als ik de ping gewoon lekker laat lopen op de achtergrond blijft IPv6
gewoon lekker draaien.

Ik heb ook op mijn computer A ( de ipv6 router) het volgende gezet:
---
rvl op A:~$ cat proto41nat
IFACE_NET=br0
IP6_ROUTER_ADDR=192.168.1.1
IP6_TUNNEL_REMOTE=216.66.84.46

iptables -t nat -A PREROUTING -s $IP6_TUNNEL_REMOTE -p 41 -i
$IFACE_NET -j DNAT --to $IP6_ROUTER_ADDR
iptables -A FORWARD -s $IP6_TUNNEL_REMOTE ! -p  ICMP -i $IFACE_NET -j ACCEPT
---

Ik had ergens gelezen dat dit nodig was, maar uiteindelijk heeft het
geen resultaat opgeleverd.

gr,