[linux] Re: Wat gebeurd hier?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Ma Jul 11 22:43:25 CEST 2011

On Mon, 11 Jul 2011, Rutger van Sleen wrote:

> [...]
>nslookup doet op 81.200.64.52, krijg je 'zoeken.upc.nl' als antwoord. De whois
>van het ip geeft aan dat het ip van Nominum is, die ze gebruiken voor hun
>cloud-omgeving (die ze SKYE noemen). UPC zal daar hun zoekmachine
>waarschijnlijk hosten. Op de vraag 'waarom?' is een simpel antwoord: service.
>UPC biedt de service aan hun klanten dat ze iets willekeurigs in hun browser
>kunnen tikken en dat er dan automatisch een webpagina met die willekeurige
>invoer zoekresultaten getoond kunnen worden. Van 'doodlopen' is geen sprake,

Ik noem dat zeker geen service! Ja, je krijgt altijd antwoord. Maar dat
is NIET het antwoord dat je moet krijgen volgens de RFC's.
In een browser kan ik daar nog enigszins mee leven, maar ook daar voegt
het niets toe: mijn browser zou ook zelf wel antwoord gegeven hebben
dat het adres niet bestaat.
Een groter probleem heb je met niet-interactieve programmas. Door toch
een adres te retourneren in plaats van een NXDOMAIN response haalt
UPC op deze manier de foutafhandeling onderuit van applicaties die
de UPC nameservers gebruiken.

>Als dit een resultaat is die je niet wilt,
>kan je andere nameservers gebruiken.

Inderdaad dat kan.
Je kan ook je eigen recursive resolver draaien.
Maar feitelijk moeten providers met hun vingers van het DNS protocol
afblijven. Als mijn provider dat zou doen dan zou ik heel snel op
zoek gaan naar een andere provider.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein