[linux] Re: routing vraagje

Fred Mobach fred op mobach.nl
Di Jun 7 16:32:26 CEST 2011

On Tuesday 07 June 2011 15:49:18 Hans Paijmans wrote:

> Er is een ADSL modem (192.168.178.1), waaraan weer een gewone router
> (192.168.1.1) hangt.
>
> Daaraan hangt een PC met twee ethernetkaarten en een dhcp-server. Als
> ik mijn laptop weer aan de eth1 kaart van mijn PC hang, kan ik vanaf
> de laptop pingen naar het 192.168.1-netwerk, maar niet verder. Kan
> iemand hier inzicht in geven?

Extra vraag nog over de router 192.168.1.1: weet deze dat het netwerk
192.168.2.0/24 bereikbaar is via IP adres 192.168.1.20 (dat interface
op de pc is gekoppeld aan het netwerk met de router) ?

Zonder die informatie kan die router namelijk de retour pakketjes voor
jouw laptop niet forwarden via de pc. Of je zou ook op de pc een NAT
functie gebruiken, maar dan krijg je een niet aan te bevelen NAT over
NAT.
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl