[linux] Re: routing vraagje

Fred Mobach fred op mobach.nl
Wo Jun 8 10:42:24 CEST 2011

On Wednesday 08 June 2011 09:23:43 Hans Paijmans wrote:

> Zoals ik al aangaf denk ik niet dat die router er iets mee te maken
> heeft. De laptop hangt achter de PC en de PC zou dat dus moeten
> maskeren met z'n eigen IP nummer. Toch?

Wat betreft de vraag naar CLI mode NAT command:
 iptables -t nat -A POSTROUTING  -j SNAT --to-source 192.168.1.1
maar ik gaf al eerder aan dat NAT achter NAT niet aanbevelenswaardig is
want minder stabiel. Maar als elke volgende component in jouw keten
achter de laptop NAT verzorgt hoeft de retourketen (dus de router) geen
aangevulde route tabel te hebben omdat het datagram teruggestuurd wordt
naar het geNATte IP adres van de volgende component. Op welke die
functie dan herhaald wordt.

Wat betreft het routing mechanisme:
dat is voor de netwerkcomponenten nodig om te weten op welke volgende
component een datagram moet worden gericht voor verder transport.

In de praktijk betekent dit in jouw geval uitgaand:
- datagram van laptop gaat dankzij laptops default gateway naar pc
- datagram van pc gaat dankzij pcs  default gateway naar 192.168.1.1
en inkomend:
- datagram van 192.168.1.1 gaat naar <onbekend in routing tabel>,
waarbij <onbekend in routing tabel> eigenlijk pc moet zijn.
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl