[linux] Re: iemand erin geslaagd linux naast win7 te zetten?

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Jun 9 13:30:50 CEST 2011

On Thursday 09 June 2011 12:25:51 Julien Michielsen wrote:
> Pas een computer gekocht met daarop MS Win 7. Had, als eerste
> activiteit met die computer, gedacht daar een fatsoenlijk OS
> op te zetten, maar dat bleek niet mogelijk. Suse 11.4 leek er
> niet in te slagen de betreffende partities te verkleinen, en
> daarop een plaats te zoeken ("Resize impossible due to incon-
> sistent fs")  Is dit mogelijk een bekend probleem dat omzeild
> kan worden?
> bvd
Een kleine anderhalf jaar geleden liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Toen
heb ik een netboek gekocht met "Windows 7 Starter". Op de Kubuntu lijst kreeg
ik toen de raad eerst binnen Windows zelf naar het systeempaneel te gaan. De
Windows 7 partitie laat zich niet vanuit een Linux installatie-CD verkleinen,
maar wél van binnen uit. Hoe het systeempaneel binnen Windows 7 heet, herinner
ik me niet meer - ik gebruik die OS zelden. Ga in ieder geval naar "Start" en
zoek vanuit daar naar "system panel", "instellingen" of welke benaming dan
ook.  Ergens in het systeempaneel is er een submenu via welke je de indeling
van de harde schijf kunt regelen. Je kunt er partities vergroten, verkleinen,
weghalen en samenbrengen. Ik heb indertijd ca. 20 van de 250 GB als "NTFS"
gehandhaafd. Verder heb ik het grootste gedeelte gekwalificeerd als "overig"en
bleef er nog 2 of 3 GB over waar kennelijk info op staat van de
computerfabrikant. Hoe dan ook, die 20 GB voor het NTFS gedeelte meer dan
genoeg voor die doodenkele keer dat ik Windows 7 nog gebruik.
Na de hierboven beschreven stappen kan de Linux installatie CD op een normale
manier functioneren.  In mijn geval ging het in februari 2010 om de op dat
moment meest actuele versie van Kubuntu. Maar ongetwijfeld zal zal de hier
beschreven aanpak ok werken met Suse, Debian of welke distro dan ook.

> (PS Dat Win7 mij geen milimeter interesseert zal jullie niet
> vreemd voorkomen. Ben echter de enige op dit adres die daar
> zo over denkt .........  ;-(  )

Zoals ik al zei, gebruik ik Linux in meer dan 99% van alle werksessies op mijn
netboek. Maar in een doodenkel geval gebruik ik Win7 nog als terugvaloptie of
vergelijkingsmateriaal. Daarom laat ik die OS wel staan.

Tot zover,
HG,
Bas Roufs.

--