[linux] gedit preview/print produceert rotzooi

Alexander Volovics a.volovic op upcmail.nl
Di Mrt 22 13:16:45 CET 2011

Heb het Windows belasting programma gebruikt om mijn aangifte
in te vullen. Ik gebruik geen digid, dus ik print het resultaat
naar file, kopieer deze file naar Linux (Fedora 14) en probeer
met gedit deze text file te printen.

De file wordt goed gereproduceerd na opening in gedit (monospace 14)
maar de 'print preview' helpt om een of ander reden de verhoudingen
van het document om zeep (3 paginas worden er 7 met alles scheef
en door elkaar). Het printen zelf produceert dezelfde rotzooi.

Vim open en print de file zoals het hoort, evenzo OO.

Gedit heeft geen probleem met zelf geproduceerde text files
of andere 'standaard' text files die ik op schijf heb.

Weet iemand of het (windows) belasting programma een of ander
niet standaard text optie gebruikt die dit kan veroorzaken.
Kennelijk is er een bug in de print/print preview optie van gedit.
Maar mogelijk wordt dit "veroorzaakt" door een "eigenaardigheid"
in de file geproduceerd door het belasting programma.

De 'bug in gedit' lijkt het meest waarschijnlijk omdat vim en OO
geen problemen hebben maar "normaal" werken gedit print en print preview
uitstekend. Daarom gok ik toch op een 'eigenaardigheid' in de text
file die dit wangedrag oproept.
Mogelijk zijn vim en OO robuuster.

Groet
Alexander