[linux] routerproblemen

J.J. Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Ma Okt 10 13:00:11 CEST 2011

Hoi,
hoop gekloot met een Ipad en een Macbook die maar niet fatsoenlijk willen communiceren met mijn routers, maar daar gaat het nu niet om. En de exchange server van de universiteit weigert te praten met thunderbird, en de helpdesk komt volgende week of zo wel eens kijken, omdat linux en thunderbird niet worden ondersteund, zodat ik op webmail ben aangewezen, maar daar gaat het ook niet om. En ik heb een liesbreuk-operatie gehad en mijn ballen zijn blauw en doen pijn en zelfs daar gaat het niet om.
OK: ik heb een archos en een N900, en ik heb ze met hun mac-adres kenbaar gemaakt aan de dhcp server op een sitecom wireless router. Uitgaand verkeer van beide clients werkt naar behoren.

Wat ik wil is ze vanaf een gewone PC (192.168.10.20) met ssh benaderen. Dat werkt voor de archos (192.168.10.21) maar niet voor de n900 (...10.22). De route tabel van beide apparaten ziet er normaal uit met 192.168.10.1 als default gateway.  Vanaf de N900 kan ik pingen naar de archos en de linuxbak; vanaf de archos naar de linuxbak, maar de n900 blijft onzichtbaar.

Archos Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.10.0    *               255.255.255.0   U     0      0        0 tiwlan0
default         192.168.10.1    0.0.0.0         UG    0      0        0 tiwlan0

N900 Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.10.0    *               255.255.255.0   U     0      0        0 wlan0
default         192.168.10.1    0.0.0.0         UG    0      0        0 wlan0