[linux] Re: routerproblemen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Okt 10 14:57:52 CEST 2011

On Mon 10 Oct 2011, J.J. Paijmans wrote:

> Wat ik wil is ze vanaf een gewone PC (192.168.10.20) met ssh
> benaderen. Dat werkt voor de archos (192.168.10.21) maar niet voor de
> n900 (...10.22). De route tabel van beide apparaten ziet er normaal
> uit met 192.168.10.1 als default gateway.  Vanaf de N900 kan ik pingen
> naar de archos en de linuxbak; vanaf de archos naar de linuxbak, maar
> de n900 blijft onzichtbaar.

Als het binnen dezelfde netwerk blijft, dan is het geen
"routerprobleem", er wordt immers _niet_ gerouteerd in zo'n geval.

Als je pingt vanaf je PC, wat is dan precies de melding? Krijg je dan

    From 192.168.10.20 icmp_seq=x Destination Host Unreachable

of krijg je gewoon niks, en bij een ctrl-c:

    13 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 11999ms

In het 1e geval is de host dus echt niet te vinden, in het 2e geval is
de ARP wel gelukt (je PC heeft dus het MAC adres van de N900 gevonden)
maar wordt de ping gefirewalled.

Bij een host die _niet_ in je eigen netwerk zit maar in principe wel
bereikbaar is volgens de routing tabellen dan zul je alleen de 2e soort
reactie van ping krijgen.

Paul