[linux] Re: nx vraag: hoe connecten op port != 22?

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Za Apr 28 10:52:27 CEST 2012

On Sat, April 28, 2012 09:33, Hans Paijmans wrote:
> Uiteraard in /etc/ssh/sshd_conf de alternatieve port gezet en ik kom er
> gewoon met ssh ook in. Via NX is het echter 'authenticiation failed for
> user paai'.

Dat zou natuurlijk niet poortgebonden moeten zijn. Wellicht een kijkje nemen
in de logs?

> Wat dat betreft: is het mogelijk om de ssh daemon zowel op 22 als op
> 2222 te laten luisteren? Dan kan ik er van buiten met 2222 bij, en kan
> ik binnen gewoon nx over 22 blijven gebruiken.

Je kunt meerdere keren 'Port' en 'ListenAddress' gebruiken in je config. Het
makkelijkste is om twee keer 'Port' op te geven en geen 'ListenAddress' in te
stellen, op die manier zal de ssh daemon zich aan die twee poorten binden op
elk adres dat beschikbaar is. Andere combinaties zijn uiteraard ook mogelijk,
maar dat is naar gelang van je wensen.

Met vriendelijke groet,
Rutger