[linux] HP dwingt haast tot gebruik van hun software, geeft nul bij vraag software-ondersteuning

Zo mei 20 18:44:40 CEST 2012

Ik had hiervoor een Samsung laser printer in mijn bezit.  Die bleef me
echter maar
problemen geven.  In een pissige bui besloot ik een andere te kopen, en
ik verwachtte
geen buil te zullen vallen aan een HP.
Het ziet er allemaal niet slecht uit, en er zit een script in
(install.py) dat er helemaal
koosjer uit ziet. Je begint het script als gewone gebruiker,  geeft
alleen "enter" op de
default-opties (waaronder bv. de vraag of ik suse 12.1 draai), en geeft
later - niet
default ;-) - het root-wachtwoord mee. Op het einde liep dit echter
onnodig mis.
Ik probeerde contact op te nemen met HP, die me automatisch hebben bericht
dat ik mijn eigen boontjes moet zien te doppen.
Ikzelf kan dat niet, maar denk dat er hier eerste klas doppers zitten
die me uit
de brand willen helpen.  Maar ik toon onderstaand bericht als
waarschuwing uit
te kijken voor HP.  Daaronder staat mijn vraag.
_________________
HP Klantenondersteuning http://www.hp.nl/diagnose/

Geachte heer/mevrouw michielsen,

Dank u wel voor het gebruik van de HP Klantenondersteuning.

U geeft aan problemen te hebben met de installatie van uw Laserjet P1102
onder Linux.

Tot mijn spijt valt dit buiten de grenzen van onze ondersteuning. Vragen
mbt Linux en Server versies van Windows worden helaas niet in
behandeling genomen. Ik kan u alleen verwijzen naar onze website
www.hplip.net <http://www.hplip.net> voor informatie mbt Linux en naar
www.hp.nl <http://www.hp.nl>  waar u rechtsboven contact kunt zoeken met
onze internetfora. Hier kunt u zoeken naar informatie en uw vraag stellen.

Wij hopen u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Geraads
HP E-mail Team
____________

Het punt dat misgaat:  Aan het einde van het script komt het tot de
conclusie dat libusb afwezig zou zijn. (Ikzelf heb daarover andere
conclusies. Kijk maar:
rpm -qa|grep usb|grep lib
libusbmuxd1-1.0.7-6.4.1.i586
libusb-1_0-devel-1.0.8-9.1.2.i586
libusb-0_1-4-0.1.13-14.1.2.i586
libusb-1_0-0-1.0.8-9.1.2.i586

Maar goed: het script denkt daar anders over:
RE-CHECKING DEPENDENCIES
------------------------
error: A required dependency 'libusb (libusb - USB library)' is still
missing.
error: Installation cannot continue without this dependency.
error: Please manually install this dependency and re-run this installer.

Dat laatste is moeilijk. Wanneer een lib ge-installeerd is, hoe
installeer je die
dan nog een keer?

--
Julien Michielsen