[linux] Re: FUD over open source in Volkskrant

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Za Sep 29 11:49:34 CEST 2012

Hans Paijmans <J.J.Paijmans op uvt.nl> schreef:

> In artikel
>
> http://www.z24.nl/z24geld/artikel_382548.z24/Zo_halen_criminelen_je_bankrekening_leeg.html
>
> staat:
>
> "Open source malware
>
> “Je zou verwachten dat mensen steeds wijzer worden en dat daardoor het
>
> aantal fraudegevallen afneemt”, zegt Pepijn Janssen, oud-cybercop bij
> de
> KLPD en tegenwoordig cybercrime-expert. “Maar dat is niet zo, want de
> malware wordt steeds geavanceerder.”
>
> Een reden daarvoor is open source malware, waarvan de broncode vrij
> [...]

Waar is de FUD dan? Van steeds meer malware wordt de broncode vrij gegeven. In die wereld is het voordeel van open source software goed doorgedrongen. Met wat zoeken kan je hierover al vele berichten op het net vinden. De genoemde site is daar echt niet de eerste in.

Het enige probleem dat ik er in zie, is dat een leek het verschil tussen malware en normale software. Maar dat is een algemeen probleem, niet zo zeer alleen voor open source.