[linux] Re: SSD voordeel bij linux

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Jun 7 08:41:12 CEST 2013

On Thu 06 Jun 2013, Ad van den Broek wrote:

> Er zijn al weer een tijdje SSD (Solid State Disks) beschikbaar en
> inmiddels voor een redelijke prijs.
> Bij Windows-systemen wordt nogal wat geswapped en zorgt het plaatsen
> van het OS op een SSD voor een aanzienlijke performance-winst.

Het swappen is niet zozeer de bottleneck bij windows (bij voldoende
geheugen (wat goedkoper is dan een SSD) wordt er niet geswapt, en je
kunt ook de pagefile op een andere partitie zetten). Het is meer de
honderdduizend verschillende dll's en andere files die allemaal door
elkaar geaccessed worden bij het starten van windows die het vertraagt.
Lagere accesstijden helpen dan.

> Zijn er hier mensen die ervaring hebben met SSD in een linux-omgeving
> en een inschatting kunnen geven of eea zinvol is ?

Ik heb al een jaartje m'n root/usr partities op een SSD staan en da's
geweldig. Gimp opstarten is in anderhalve seconde gedaan, bijvoorbeeld.
Op werk gebruiken we SSD's voor database servers, en dat scheelt ook
geweldig bij moeilijke queries.

Nogmaals, voor het swappen moet je het niet doen. 8GB geheugen kost een
paar tientjes. Ik draai zelfs helemaal zonder swap.

Paul