[linux] Re: linux en werk

Harmen de Ruiter harmen op murf.nl
Za Jun 15 11:34:45 CEST 2013

On Fri, Jun 14, 2013 at 11:13:35AM +0200, Nico Bouthoorn wrote:
> Ik zie redelijk wat 'draadjes' voorbij komen over linux promotie en
> gebruik.  Nu moest ik weer op zoek naar een nieuwe baan, ik ben ook niet
> de jongste meer, redelijk over de 50.  Tot mijn verbazing is er nog
> steeds een te kort aan linux/unix  systeembeheerders in deze tijd.  Ik
> heb ook weer een andere leuke baan gevonden in een redelijke korte tijd.
> Wat ik hier mee aan wil geven is dat  linux promotie ook kan werken als
> er geld mee te verdienen is.  Uit gesprekken met headhunters kwam wel
> naar voren dat er een overschot is aan MS beheerders....
> [...]

Ik heb het idee dat de ICT aan het veranderen is. In plaats van behoefte aan
nerds in een ivoren toren, is er behoefte aan mensen die de C in ICT
toepassen. Niet op alle plekken, maar er worden wel meer eisen gesteld aan
iemands sociale skills en je moet moet meer kunnen dan alleen een server
beheren. Ik vind dat positief. Natuurlijk zijn er posities waar een zekere
autistische houding beter werkt dan een sterk communicatieve, maar
uiteindelijk is ICT het gas water en licht van een origanisatie en heeft het
als doel te zorgen dat anderen hun werk kunnen doen.

Volgens mij is er ook zat geld te verdienen met Linux en Open Source. Als je
ziet dat de klassieke unixes hun marktaandeel vooral kwijt zijn geraakt aan Linux
en unix nog altijd een absurd grote speler in de markt is, zit daar dus ook
het werk. Maar wel in zijn specifieke segment.

Daarbij, ICT groeit nog steeds. Data word met de dag belangrijker. In bepaalde
segmenten zal het aantal ICTers dalen maar wat ik meen gelezen te hebben zijn
het vooral de laag opgeleide Microsoft beheerders. Aan de kant van support en
in de hoek van de zware jongens (Microsoft *en* unix) zijn er nog steeds veel
mensen nodig. Het is een kwestie van de weg kennen en jezelf goed kunnen
verkopen. (Uiteindelijk verkoop je een product, jezelf, aan een klant, je
toekomstige werkgever.)

Cheers,

Harmen
--