[linux] Re: netwerk perikelen

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Di mei 28 08:00:58 CEST 2013

On Mon, May 27, 2013 at 09:48:44PM +0200, Hans Paijmans wrote:
> Hoi,
> ik heb hier twee PC's naast elkaar staan aan dezelfde router, een Linux
> Kubuntu 13.04 en een Windows XP (en een WIFI signaal voor de tablets).
> Als ik de Linux PC aanzet wordt het hele netwerk traaaaag... Als ik de
> Windows XP aanzet is er niks aan de hand. DNS servers zijn dezelfde
> (komen van de router).
>
> Waar zou ik dat moeten gaan zoeken?

Mijn eerste 3 tools zouden zijn:
- ntop
- snmp (als de router info kan verstrekken)
- tcpdump

Bij ntop bekijk je alle verkeer wat je ziet. Bij een switch wordt daarvan
een deel afgeschermd voor de linux-pc.

Bij snmp probeer je te kijken hoeveel bandbreedte er wordt gebruikt en dan
kun je zelf kijken met tcpdump bijvoorbeeld welk verkeer er over de lijn
gaat.

Vaak zijn de router en de switch onderdeel van het probleem, als je een
los apparaat hebt kun je deze misschien uitwisselen. 2e mogelijke probleem
is dat Linux op een verkeerde manier op het windows netwerk wil aansluiten.

Je zult eerst moeten zien welk verkeer het netwerk vertraagd.

Met vriendelijke groet,
Huub