[linux] Re: netwerk perikelen

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Di mei 28 09:09:27 CEST 2013

On 05/28/2013 08:00 AM, Huub Reuver wrote:

  Mijn eerste 3 tools zouden zijn: - ntop - snmp (als de router info kan
verstrekken) - tcpdump Bij ntop bekijk je alle verkeer wat je ziet. Bij
een switch wordt daarvan een deel afgeschermd voor de linux-pc. Bij snmp
probeer je te kijken hoeveel bandbreedte er wordt gebruikt en dan kun je
zelf kijken met tcpdump bijvoorbeeld welk verkeer er over de lijn gaat.
Vaak zijn de router en de switch onderdeel van het probleem, als je een
los apparaat hebt kun je deze misschien uitwisselen. 2e mogelijke
probleem is dat Linux op een verkeerde manier op het windows netwerk wil
aansluiten. Je zult eerst moeten zien welk verkeer het netwerk
vertraagd. Met vriendelijke groet, Huub

Ik zal zeker met die tools gaan rommelen, maar meer dan rommelen zal het
niet worden: ik heb geen idee waar ik naar zou moeten zoeken...

Heb je misschien een vermoeden, wat die Linux box uit kan spoken, zodat
ALLE verkeer wordt vertraagd? Problemen met op een windows netwerk
aanluiten is denk ik niet aan de orde, want dit gedrag doet zich ook
voor als de windowsbox uitstaat.

De setup van mijn netwerk is als volgt:

de kabelexploitant komt binnen op een router. Van die router gaat een
lijntje direct naar een Kubuntu server met apache en NX. Dat werkt
allemaal OK, inclusief NX vanaf iedere denkbare machine (behalve de
boosdoener achter de tweede router).

Een tweede lijntje gaat naar een andere router, waaraan de linuxmachine
(het probleemgeval), de windows machine en alle draadloze clients hangen.

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Houwenberg 2A, 5985 PE Grashoek (L)          077 888 05 77