[linux] Re: netwerk perikelen

Di mei 28 13:34:24 CEST 2013

Aldus schreef Hans Paijmans op Tue, May 28, 2013 at 09:09:27AM +0200:

> Ik zal zeker met die tools gaan rommelen, maar meer dan rommelen zal het
> niet worden: ik heb geen idee waar ik naar zou moeten zoeken...
>
> Heb je misschien een vermoeden, wat die Linux box uit kan spoken, zodat
> ALLE verkeer wordt vertraagd? Problemen met op een windows netwerk
> aanluiten is denk ik niet aan de orde, want dit gedrag doet zich ook
> voor als de windowsbox uitstaat.

Wat heet traag? Lopen de ping-tijden gigantisch op? Genereert de Bad Tux
enorme hoeveelheden netwerkverkeer? Is er veel packet loss? Zijn er veel
collisions? Of wordt een router, hub, bridge of switch die normaal 1000 Mb/s
doet, teruggeschakeld naar 10 Mb/s?

Welk netwerk verkeer heeft daar last van?
- van de linux client naar de Ubuntu server v.v.?
- van de windows PC naar de Ubuntu server v.v.?
- van de windows PC naar de linux client v.v.?
- van de ene draadloze client naar de andere draadloze client v.v.?
- van een draadloze client naar de Windows PC v.v.?
- van een draadloze client naar de Linux client v.v.?
- van een draadloze client naar de Ubuntu server v.v.?
- van een draadloze client naar de hoofdrouter v.v.?
- van een draadloze client naar de tweede router v.v.?
- van de ene router naar de andere router v.v.?
- van de Ubuntu server naar de hoofdrouter v.v.?
- van de Ubuntu server naar de tweede router v.v.?
- van de windows PC naar de hoofdrouter v.v.?
- van de windows PC naar de tweede router v.v.?
- van de linux client naar de hoofdrouter v.v.?
- van de linux client naar de tweede router v.v.?

Dan hebben we verkeer over de loopback interface en Unix domain sockets
nog niet eens genoemd, laat staan verbindingen naar het Internet.

Met 'iftop' ziet u al snel welke hosts met elkaar 'praten'.

> De setup van mijn netwerk is als volgt:
>
> de kabelexploitant komt binnen op een router. Van die router gaat een
> lijntje direct naar een Kubuntu server met apache en NX. Dat werkt
> allemaal OK, inclusief NX vanaf iedere denkbare machine (behalve de
> boosdoener achter de tweede router).
>
> Een tweede lijntje gaat naar een andere router, waaraan de linuxmachine
> (het probleemgeval), de windows machine en alle draadloze clients hangen.

Is die setup al langere tijd zo of recent veranderd? Hoe lang doet het
probleem zich al voor? Allicht zou ik de verdachte machine het eerst
bekijken op vreemde gedrag. Is-ie misschien ge-root?

Geƫmigreerd?

Suc6,

Daniel