[linux] Re: audio devices

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Aug 15 12:46:59 CEST 2015

On Sat 15 Aug 2015, Dick Kampman wrote:

> Ik denk dat het in dit geval "line-in" zou moeten zijn, zoals je eerdere
> beantwoorder al stelde. Het hangt er van af of je usb device
> (/dev/usb..?) gekoppeld is aan audio-instanties.

Het is maar net of de maker van het apparaat een beetje opgelet heeft
m.b.t. de USB audio specs. Als ie maar wat aangerommeld heeft (en
vervolgens de windows applicatie die ongetwijfeld meegeleverd is
zodanig weer heeft aangepast dat het "gewoon" werkt daar) dan is niet te
zeggen wat de "etiketten" aan de ingangen betekenen, het heeft dan ook
niet veel zin om dat te vragen hier.
(Er werd vermeld dat "line in" geen geluid geeft, en dat er ook een jack
ingang is; misschien is dat dan de "line in"?)

Pragmatisch gezien: OP zegt dat z'n gehoor niet zo best is, en dus niet
kan bepalen welk ingang het beste is. Als de opnames voor eigen gebruik
zijn, maakt het dan uit, als je toch geen verschil hoort?
Anders gewoon op verschillende manieren een opname maken van dezelfde
stuk muziek, en die dan aan familie/vrienden laten horen ter
vergelijking. Desnoods zet je 15 seconde samples ergens online zodat wij
hier kunnen meeluisteren. Ik neem iig. aan dat je met je software wel
a.d.h.v. niveau meters kunt zien of het mono of stereo is; lijkt mij
overigens onwaarschijnlijk dat er een mono ingang zou zijn in zo'n
apparaat.

Paul