[linux] Re: Harde disks op de loop...

Di Nov 3 21:30:05 CET 2015

Aldus schreef Hans Paijmans op Tue, Nov 03, 2015 at 08:43:13PM +0100:
> Vorige week installeerde ik Kubuntu 15.10 op een nieuwe SDD disk. De
> bestaande SATA disks schoven allemaal een bay op en de laatste werd
> eruit gehaald. En een externe disk op de USB poort, die ook in fstab
> wordt gemount. Uiteraard werd een en ander aangepast in /etc/fstab
>
> Nu doet zich het feit voor dat de SDD en de /dev/sdb disk keurig gemount
> worden, maar dat de derde inwendige SATA en de externe harde disk bij
> het booten onvoorspelbaar van plaats in de /dev-lijst verwisselen en de
> boot dus wordt geaborteerd en ik de fstab weer moet aanpassen. Dan boot
> [...]

Hooggeleerde heer Dr. P.,

Een naam als /dev/sdb zegt weinig, het hoeft niet eens een SCSI of SAS
schijf te zijn. De volgorde wordt bepaald tijdens het laden van de
device drivers en de verschillende bussen.

De oplossing bestaat erin dat u de schijf op een eenduidige manier
aanduidt in het /etc/fstab configuratiebestand. U kunt uw partities
terugvinden in:
/dev/disk/by-id
/dev/disk/by-label
/dev/disk/by-uuid

Als u LVM voor al uw file systems gebruikt gaat het meestal goed.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth