[linux] Re: gebruikersrechten voor aagjes..?

Do Sep 3 18:13:39 CEST 2015

Aldus schreef Daniel C. von Asmuth op Thu, Sep 03, 2015 at 05:52:19PM +0200:

> [...]
> /home/fred. Het is heel gebruikelijk dat studenten die samen aan een
> project werken elkaar toegang geven tot hun documenten. Dat kun je doen
> door /home/fred in de groep 'lustrum' te zetten en de x permissie op
> die directory te zetten, maar niet op andere bestanden en
> subdirectories. Dan kun je een directory /home/fred/lustrum maken met
> eigenaar fred en groep lustrum en 'rwxts' permissies voor leden van die
> groep. Beslis dan zelf welke bestanden je voor groepsleden leesbaar wilt
> maken, ook schrijfbaar en voor programma's ook uitvaarbaar.

Dezelfde redenering gaat op voor /home/fred/public_html:
de apache group heeft 'x' permissies nodig op die directory en op de
twee hogere directories. Nu kun die directory toewijzen aan de group
'apache' als je zelf root bent of lid van die groep. Vervolgens geef
je de files in die directory leesrechten voor groep apache.