[linux] onverwachte verrassing (virtualbox) na compilatie eigen 4.-kernel

Za Sep 12 21:50:33 CEST 2015

Afgelopen week dacht ik "laten we eens kijken hoe het gaat een
eigen kernel te compileren". Bij het ophalen van een recente
versie zag ik dat ik dat een 4.n-kernel de nieuwste was. Het
downloaden en uitpakken ging niet vanzelf, maar kostte ook niet
veel moeite. Ook de configuratie van de kernel was niet moei-
lijk omdat zo veel van dit werk al is gedaan door de opstellers
van de make-files.
Goed, na de 2-3 uur wachten die volgen op de make-commando's had
ik mijn "eigen" werkende linux-kernel ge-installeerd.  Dat was
allemaal verrassend eenvoudig verlopen, en ik was tevreden met
het gemakkelijk bereikte resultaat.  Die tevredenheid was helaas
snel voorbij toen ik virtualbox wilde opstarten.  Ik kreeg de
melding dat de virtualvoxdrv van een ander niveau was dan de
kernel.
Dit probleem heb ik eerder gehad, en ik hoopte het zelfde pad
te kunnen bewandelen als in het verleden: de source van virtual
box ophalen, en zelf compileren.
Terwijl dat een aantal maanden (een jaar?) geleden goed ging,is
het me nu niet meer gelukt.
Ik neem aan dat er hier wel meer mensen zijn die hetzelfde
hebben gedaan (kernel compileren) en oracle virtualbox benutten,
(hopelijk vanonder de opensuse omgeving) en die hetzelfde hebben
meegemaakt. Ik hoop een beroep op hun ervaring te kunnen doen.
Alvorens virtualbox te kunnen compileren voer je in de directory
daarvan eerst "configure" out.  Dat gaf me twee venijnige reac-
ties:

-1 Checking for Open Watcom:
   ** Open Watcom was not found!

Blijkbaar heeft oracle een link gemaakt met watcom, maar die link
is onplezierig wanneer je vanonder linux met open source compilers
een compilatie wil verzorgen. Heeft iemand van jullie watcom zoda-
nig kunnen installeren dat dit door het configure-commando ook
werd gezien?

-2 Checking for libxml2:
   ** libxml2 not found!

Dit tot mijn verbazing, want ik heb de rpm's
libxml2-2-2.9.1-7.2.1.x86_64 en libxml++-2_6-2-32bit-2.37.1-2.2.1.x86_64
ge-installeerd, en verbaas me erover dat ze niet worden gezien.
Iemand een hint hoe deze twee foutmeldingen te lijf te gaan?

bij voorbaat dank
Julien

--
-W-