[linux] Re: suse 42.1 kan thunderbird miet opstarten

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 20 14:55:32 CET 2016

On Wed 20 Jan 2016, Julien Michielsen wrote:

> Ik heb suse 42.1 ge-installeerd, en ook mijn favoriete mailer
> thunderbird.  De laatste staat op mijn machine, maar kan ik

En thunderbird heb je gewoon als package geinstalleerd, vanaf de normale
suse repository (suse heb ik al zo lang niet gebruikt dat ik daar niks
meer van weet)? Dan zouden alle benodigde library packages ook
automatisch geinstalleerd moeten zijn.

> niet starten. Klik ik op de betreffende icon (de postduif), dan
> krijg ik een melding (met "Sorry-plasma" erboven)
> KDEInit could not launch 'ksystraycmd':
> Could not open library '/usr/lib64/libkdeinit5_ksystraycmd'.
> Cannot load library /usr/lib64/libkdeinit5_ksystraycmd:
> (/usr/lib64/libkdeinit5_ksystraycmd.so: cannot open shared object file:
> No such file or directory)

Zoeken op "/usr/lib64/libkdeinit5_ksystraycmd.so suse" levert op:

https://forums.opensuse.org/showthread.php/507749-Problems-amp-(perhaps)-bugs-encountered-with-KDE-Plasma-5

Blijkbaar is die library iets van KDE4 en heb je een nieuwere KDE.
Dus de versie van thunderbird is absoluut niet geschikt voor jouw
omgeving.

Paul