[linux] Re: checksum

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 20 17:06:02 CET 2016

Probeer niet een reply te doen op een bestaand bericht, dan kom je in de
thread van de vorige discussie terecht:

160119 Fred             0.5K - │   │     └─>
160120 Fred             0.3K - │   │       └─>
160120 Frans van Berck  0.3K - │   │         └─>
160120 Dick Kampman     0.4K - │   │           └─>[linux] checksum
160118 Daniel C. von A  1.8K - │   ├─>
160118 Arjan van Lent   2.5K - │   │ └─>

On Wed 20 Jan 2016, Dick Kampman wrote:

> Op een laptop kan ik gebruik maken van het cdrom-apparaat voor lezen en
> schrijven van CDs en DVDs. Echter, het schrijven van een linux.iso met
> Brasero naar een DVD+RW gaat mis. Er wordt (volgens Brasero) geschreven,
> maar bij het maken van de checksum staakt het proces.
>
> Zou dit kunnen betekenen dat het cdrom-apparaat kapot is? Of zijn er
> andere verklaringen?

Het hangt er van af wat dat "maken van de checksum" in houdt.
Als die de zojuist gebrandde cdrom inleest en daar een checksum van wilt
maken, dan kan het een leesfout zijn wat door een fout tijdens schrijven
of een fout tijdens lezen komen; dat kan komen door slechte blanco
cdroms of door een defecte brander, of....

Paul