[linux] Re: Grafische Linuxinstallatie terugbrengen naar konsole

Willem Ligtenberg willem op wligtenberg.nl
Wo Jul 13 21:56:24 CEST 2016

Dat bedoel ik eigenlijk niet eens.
De kernel bevat veel bekende security flaws, welke ondertussen
waarschijnlijk makkelijk te exploiten zijn.
Als die server via internet te bereiken is, is het wachten op problemen.
Tenzij je er veel moeite in steekt om dat te voorkomen.
Maar dan zal het sneller zijn (en met beter resultaat) als je nu zou
overstappen naar de 16.04 server versie.

Je gaat nu van een grafische omgeving dingen weghalen, maar er zal
altijd relatief veel onnodige software overblijven. (Je vraagt hier ook
om zowat het minimum te doen)
Al die extra software geeft extra manieren om binnen te komen.

Maar wat jij wilt natuurlijk. :)
Ik denk dat je met het verwijderen van de kubuntu desktop wel redelijk
wat moet terug krijgen.
En anders even met ncdu (mooie terminal tool) kijken waar al je disk
space naartoe gaat.

Vriendelijke groeten,

Willem