[linux] Re: Harde disk kwijt...

Oscar Roozen linux op okkie.nu
Ma Jul 18 00:44:08 CEST 2016

Op 17-07-16 om 17:16 schreef jjge:
> Ja, het gaat ook over een heel andere zaak. Zijn dit random data of zijn
> ze echt? En waarom zouden we daarover niet mogen discussi"eren?

Ze zijn random. Geen twijfel mogelijk. Kijk nog maar eens goed:

Device            Start        End    Sectors   Size Id Type
/dev/sdb1p1   218129509 1920119918 1701990410 811,6G 72 unknown
/dev/sdb1p2   729050177 1273024900  543974724 259,4G 74 unknown
/dev/sdb1p3   168653938  168653938          0     0B 65 Novell Netware 386
/dev/sdb1p4  2692939776 2692991410      51635  25,2M  0 Empty

Het gaat hier om een schijf van 232.9 GiB, dus waarschijnlijk 250G op de
vepakking. Dit kon je in de partitietabel van /dev/sdb zien. /dev/sdb1 bevat
een 89G partitie van het type NTFS.

Hans heeft echter ook fdisk gedraaid met (o.a.) /dev/sdb1 als argument.
Fdisk is toen op de vaste offset 64 (4 blokjes van 16) bytes gaan lezen en
heeft die geinterpreteerd als begin/eind-sectoren en partitietypes. Omdat
alle 4 de blokjes gevuld waren met (non-zer) waarden en niet een van deze
"partities" het type van een extended partitie had, laat ie er vier zien.

De eerste kolom is dan door fdisk zelf gegenereerd. Hij kijkt op /dev/sdb1
en zet daar pX achter om het nummer aan te geven. Dit ziet er dus altijd zo
uit, random waarden of niet. Wat ook altijd klopt, is de kolom met de
sectorteller. Deze rekent fdisk zelf uit door start van end af te trekken.
Aan de hand van de sectoren kun je dan ook de grootte berekenen en het (al
dan niet willekeurige) getalletje dat het typenummer aangeeft, zoek je op in
een tabel. Het enige dat random of "echt" kan zijn is dus de waarde die in
de start en end velden te zien is.

Nu vind ik het vrij apart dat iemand een partitie van 89G opdeelt in eentje
van 811G, eentje van 259G, eentje van 0B en dan nog eentje van 25M. Normaal
gesproken past dat niet. Ook is het raar om de eerste start niet vooraan de
schijf te beginnen, maar ergens heel ver na het eind van sdb1. De rest van
de partities ligt ook vrij willekeurig over de disk verspreid met begin- en
eindsectoren die ergens voorbij de muismat uitkomen.

Wat verwacht jij dan van een random gevulde partitietabel? Het feit dat
fdisk er een mooi uitgelijnd tabelletje van maakt, zegt echt helemaal niks.
Het feit dat de getallen in dat tabelletje een volstrekt onmogelijke
combinatie van partitiegroottes weergeeft, zegt mij dat er onzin staat.

Heel leuk dat 65 id voor "Novell Netware 386" staat, maar het zou ook net zo
goed de letter 'e' kunnen zijn, of iets willekeurig anders dat de waarde
0x65 heeft.

Het is hooguit toeval dat de eerste sector van deze NTFS partitie iets
bevatte waardoor fdisk dacht dat het een geldige tabel was en daarom de
tabel ging weergeven.