[linux] Re: wakeup on lan

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Jun 16 13:52:01 CEST 2016

On Thu 16 Jun 2016, Hans Paijmans wrote:

> Het lukt me niet om wakeup-on-lan op mijn Kubuntu 15.10 machine aan de
> praat te krijgen.
> Het is een relatief moderne machine (vijf-zes jaar oud) met onboard NIC.
> Ik neem dus aan dat hij stroom krijgt als de machine uit staat.

Branden de link ledjes wel op de connector als ie uit staat?
Gaat ook de activity led af en toe aan als er verkeer is?
Zo niet dan ben je al kansloos.

> * In de firewall port 9 opengezet.

Welke firewall? Probeer je door een router te gaan? Dit spul werkt
alleen binnen een broadcast domain, dus op je lokale netwerk.

> Commando om hem wakker te schoppen:
>
> # wakeonlan 00:24:e8:3e:5c:3d
>
> Maar er gebeurt niet veel...

Hmm, da's blijkbaar een perl script die misschien te slim probeert te
doen. Ik gebruik altijd (zonder problemen overigens) "etherwake":

etherwake -i vlan2 00:24:e8:3e:5c:3d

(Die -i vlan2 is nodig om aan te geven via welk netwerk interface het
magic pakketje verstuurd moet worden, als dat niet de default eth0 is.)

Paul