[linux] Wachtwoorden vergeten

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Zo Nov 6 11:33:41 CET 2016

Beste Jordy,

On Sun, 2016-11-06 at 10:49 +0100, Jordy Deweer wrote:
> Beste mensen,
>
> Ik heb een toch wel redelijk groot probleem.
> Ik ben alle wachtwoorden van mijn raspbian installatie vergeten… Ik
> heb die aangepast, maar weet niet meer naar wat.
>
> Zijn er andere oplossingen dan formatteren? Zo ja, welke?
>
> Alvast hééééél érg hártelijk bedankt!!!!

Dit is best eenvoudig! Ga op zoek naar een Linux computer met een
SDcard reader. Ik heb zo'n ding bijvoorbeeld in mijn laptop zitten.

Haal de SD uit de PI en plaats deze in de reader van de computer.

Kijk even naar welke partities er op de card staan. In dit voorbeeld
gebruik ik /dev/sda. Maar dat kan ook /dev/sdb of /dev/sdc zijn.

# dmesg | tail
# fdisk -l /dev/sda

Mount de root partitie van de SD aan mnt.

# mount /dev/sda1 /mnt
# ls -l /mnt

Haal in de password file, de x weg voor de root gebruiker.

# cat /etc/passwd | grep root

root:x:0:0:root:/root:/bin/bash

# nano /etc/passwd

Opslaan met ctrl o, nano verlaten met ctrl x.

Let op, umount de root van de SD weer even netjes!

# umount /mnt

En plaats de SD in de PI en start deze. Log in met root, maar zonder
password. En maak op de prompt even een nieuw password aan.

# passwd

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel