[linux] Wachtwoorden vergeten

Zo Nov 6 15:40:03 CET 2016

Aldus schreef Frans van Berckel op Sun, Nov 06, 2016 at 01:22:55PM +0100:
> Beste Jordy,

> Hmm ... weet niet, of wat je schrijft, ik helemaal goed begrijp.

Doorgaans is het SSH programma dat je gebruikt de 'client' in de machine
waarop je inlogt de 'server' of 'daemon'. (in de hardware wereld wordt
het woord 'server' gebruikt voor zware microcomputers en voor minicomputers).

> Maar over het algemeen gesproken, zijn ssh en root als het goed is,
> geen vrienden van elkaar. En mag je dus niet als root inloggen.

Wat betreft de client maakt het niet uit: je kunt gewoon inloggen als
root en de SSH client optarten.

Of je kan inloggen op het root account van de SSH server hangt ervan af:
sommige hosts verbieden het helemaal, maar andere staan root toe om in
te loggen met een key.

Inlogen zonder wachtwoord kan twee dingen betekenen: in de /etc/passwd
file is het wachtwoord veld leeg (dat is erg onveilig) en in de context
van SSH kan het ook betekenen dat je met een key inlogt: dat is iets
veiliger dan met een wachtwoord.

> Meestal logt een gewone gebruiker in. En heeft deze root rechten nodig
> dan doe je dat met sudo.

Dat is een vaak gegeven advies.

--

		Free the gluten!