[linux] herinrichting PC met win10 en Linux

john john op jogr.nl
Wo Sep 14 10:07:48 CEST 2016

Dit heb ik ook gedaan op mijn zakelijke laptop waarop ik soms windows 10
nodig heb. Werkt uit de kunst. Om het leven gemakkelijk te maken heb ik
eerst de harddisk (met windows preinstalled) eruit gehaald en een SSD
erin gestoken. Verse install van, in mijn geval Xubuntu, gaat dan
velkkeloos en volledig zonder windows ellende. Dan in Virtualbox een
(legaal) gedownloadde windows 10 installatie draaien. Er is een shell
command dat de windows key uit het bios kan vissen. sudo hexdump -s 56
-e '"MSDM key: " /29 "%s\n"' /sys/firmware/acpi/tables/MSDM

Deze methode is een verademing ten opzichte van dual boot of zelfs
installeren over een windows 10 preinstall, dat is een lijdensweg,
tenminste dat was het voor mij vorige keer. Voordeel, je houd een disk
over met een originele windows preinstall, mocht mijn laptop ooit door
een collega gebruikt moeten worden duw ik de originele disk terug en hij
of zij kan zich uitleven.

mvg john