[linux] Maillinglijst veranderingen

Rutger van Sleen rutger.van.sleen op nllgg.nl
Wo Sep 14 12:52:33 CEST 2016

Hoi allemaal,

De zomervakantie heeft blijkbaar nogal invloed gehad op mijn uitgaande
berichtgeving. Een tijd terug werd het al op de stamtafel mailinglijst
dat er iets veranderd was. Daar heb ik op gereageerd en toen ook bedacht
dat ik nog een mailtje richting deze lijst moest sturen, dat is er dus
bij in geschoten.

Stukjes copy/paste van wat ik eerder gestuurd heb:

++++
Sinds kort hebben we dus een nieuw ingerichte e-mailserver. Reden was
dat onze behoeftes anders zijn geworden en de oude server daar niet op
ingericht was. Alle technische details gaan nog uitgewerkt worden op de
wiki. In het kort: de vps wordt gesponsord door TransIP, is een Debian
stable installatie met postfix/amavisd/dovecot en mailman. Die laatste
verzorgd de mailinglijsten. Linux en stamtafel zijn de enige lijsten die
over gezet zijn, daar alle andere lijsten praktisch niet meer gebruikt
werden. Het archief van de Linux lijst is publiek, die van de stamtafel
alleen voor mensen die daadwerkelijk lid zijn van de lijst. Zodra we
CiviCRM in gebruik gaan nemen, zal er een lijst ingericht worden voor
alle leden (met mogelijkheid tot opt-in/out, de exacte opzet moeten we
nog uitwerken).

++++
On 2016-08-30 00:44, Eric de Hont wrote:
 > Op 29-08-16 om 18:08 schreef Eric de Hont:
*knip*

 > Dit hangt af van hoe je voorganger heeft gereply'd op de list, denk ik
 > nu. Volgens mij is er normaal gesproken niets aan de hand.
 > (Misschien afhankelijk van mail client.)

Ja, op het moment dat iemand niet naar de lijst antwoord, maar naar jou
persoonlijk, dan zal jouw client daar het gedrag op aanpassen.

In het geval dat een reply gedaan wordt en betreffende mensen
staan ook in To of CC, zal de mailinglijstserver niet óók nog een mail
sturen. Zo doende worden dubbele mails -als het goed is- vermeden.

Veel clients kennen ook een 'Reply-to-list' functie, zodat je er altijd
zeker van bent dat je naar de lijst antwoord en niet alleen naar de
schrijver van het bericht die je wilt beantwoorden.

Maar mocht de irritatie te hoog zijn bij meerdere mensen, kan
de Reply-To ook aangepast worden om expliciet naar de lijst te
verwijzen. Alleen dan krijg je ook dat je op moet letten dat je mailtjes
die je off-list wilt sturen, niet per ongeluk naar de lijst stuurt.

++++
Ik heb het even opgezocht, maar de oude mailinglijstserver stond
inderdaad ingesteld om expliciet de Reply-To naar de lijst te laten
gaan. Echter, dat is juist hoe de gemiddelde mailinglijst *niet* werkt.
Daarom ga ik liever voor de standaard methode.

--
Rutger van Sleen - Voorzitter Nederlandse Linux Gebruikers Groep
w: https://nllgg.nl/          |  w: https://buurtlinux.nl