[linux] nas hdd crash

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Za Sep 17 18:10:20 CEST 2016

Hoi Fred,

On Sat, 2016-09-17 at 14:33 +0200, Fred wrote:
> Beste lists,
>
> Bedankt een ieder die geholpen heeft in de poging data op de
> gecrashte hdd's terug te vinden.
> En Frans, hoewel ik jou tip te laat las was is toch niet in de
> gelegenheid om hier nu gevolg aan te geven.
>
> Ik neem mijn verlies...
>
> maar het zal er in elk geval toe lijden dat ik me iets meer ga
> verdiepen in die nas ;-)
> Ik heb m.b.t die hhd's nog een vraag, namelijk; Zijn deze per
> definitie nu hardwarematig ook af te schrijven en/of onbetrouwbaar?

Wat wij van de week bedacht hadden, kan sterk vereenvoudigt worden. Dat
met losetup bijvoorbeeld hoeft helemaal niet, heb ik gelezen.

Mijn advies reboot eerst even, dan zit er niks in de weg.

# su -
# mdadm --assemble --scan --force
# vgscan --mknodes
# vgchange --available y --verbose
# lvdisplay --all --maps

Mount ie de partities nu automatisch? Onderstaande commando's geven je
inzicht. Het kan best zijn dat je tegen precies de zelfde barrière aan
loopt. Als de file manager om een password vraag, negeer dat dan even.

# df --human-readable
# dmesg | tail -n20
# cat /proc/mdstat
# ls -la  /dev/md* /dev/mapper/ /dev/vg1*

Als ie ook nu weer /dev/vg1001/lv aanmaakt, ben ik nieuwsgierig naar
wat file zegt? Wij denken een ext4 partitie. Of toch encrypted?

# file --dereference --special-files /dev/vg1001/lv

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel