[linux] nas hdd crash

Derry cl3m0t op gmail.com
Zo Sep 18 17:33:19 CEST 2016

Fred <fred.d op xs4all.nl> schreef op 18 september 2016 12:00:42 CEST:
> Ik heb denk ik een uur voor dit bericht die 2 hdd's
>in een andere nas geduwd..:-(
>Dus nu is de data zeker weg.

Nou, ik zou er niet zo zeker van  zijn dat de data weg is. Als de nas jouw nog goede schijf automatisch geformatteerd en gepatitioneerd heeft, kan je met tool als PhotoRec (een groot deel van) de bestanden op die schijf herstellen. En als de 2 schijven in een raid 1 opstelling zaten, wat hier voor zover ik begrepen heb het geval is, dan heb je ook genoeg aan 1 goede schijf.

Het gaat dan wel lang duren als je bestanden van 2 TB schijf gaat herstellen. En je hebt op een andere schijf 2 TB ruimte nodig om de herstelde bestanden op te slaan. Of het de moeite waard is is aan jou natuurlijk. Op de wiki staat een stap voor stap handleiding hoe je PhotoRec kan gebruiken en wat je kan doen nadat je PhotoRec hebt gebruikt.

Groet,
Derry