[linux] nas hdd crash

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Zo Sep 18 20:32:31 CEST 2016

Hoi Fred,

On Sun, 2016-09-18 at 15:07 +0200, Fred wrote:
> Hoi Willem,
>
> De heer Paijmans hier in de lists heeft al aangeraden om opzoek naar
> een hack voor de nas te gaan.
> Wellicht dat ik bij zin, tijd en gelegenheid en niet in de laatste
> plaats genoeg kennis mij hier eens in moet verdiepen. Ik was eerlijk
> gezegd toch steeds in de veronderstelling dat zo'n nas gewoon een
> kastje was waar een paar hdd's ingezet konden worden die je dan aan
> het netwerk kon hangen.
>
> In zijn eenvoudigste vorm is dit ook zo maar de mogelijkheden die zo
> een ding heeft maakt het toch iets ingewikkelder en naar nu blijkt
> [...]

Het gaat om een DiskStation maar om welk model gaat het precies? Wele
versie van de software heb je draaien? Dan fiets ik even met # binwalk
door de restore firmware image heen. Dat heeft wel iets van reverse
engineering. Dat heb ik al eens vaker gedaan met embedded systemen.

Het gaat in dit geval om open source software. En kan als je weet wat
je doet niet heel ingewikkeld zijn. Eens kijken wat er zoal aan daemons
in zo'n kastje zit. En welke service poorten open te zetten zijn.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel